Rally Estonia Kulbilohu krossirajal 2022. aastal. Foto: Risto Pärnpuu

Kulbilohu krossirada – veoautokrossist WRC Rally Estoniani

Elva lähistel Konguta vallas Vellavere külas asuval Kulbilohu krossirajal algasid auto-motospordi võistlused 1960ndate aastate lõpus. Esimesed võidusõidud toimusid veoautode krossis ning esimeste võistluste stardi- ja finišiala oli tolleaegses Kulbilohu kruusakarjääris. Karjäärist kihutasid veoautod üle põllu ja läbi metsa Reino orgu (omaaegne kruusakarjäär), praeguse rallikrossiraja radadele. Veoautode võistlustrassi pikkuseks oli ligikaudu viis kilomeetrit.

Eestis hakati veoautokrossiga tegelema 1960ndate aastate alguses, esimesed Eesti meistrivõistlused veoautokrossis toimusid aga1967. aastal Holstre-Nõmme rajal Viljandimaal. Tartu autobaasi veoautokrossi huvilised autojuhid hakkasid otsima kodulähedasemat kohta krossisõidu harrastamiseks ja leidsid selleks sobiva maastiku Elva lähistel Vellavere küla maadel, kus hakati ka võistlusi korraldama. Siin toimunud esimestest võistlusest on veoautokrossi ajaloo arhiivis alles võistluste protokoll 1969. aastast.

Krossivõistlustel pakkusid eestlastele konkurentsi Läti, Leedu ja Venemaa veoautokrossiässad. Eesti krossiradadel, sealhulgas Kulbilohus, oli tollel ajal võistlusmasinaid stardis 70 – 90 ja krossirada ääristasid tihedad pealtvaatajate hulgad.

Kulbilohu krossirada oli Eesti mainekamaid ja traditsiooniliselt peeti siin iga-aastane veoautode kevadkross. Kuiva ilmaga oli siinsel rajal võistlejatele katsumuseks väga tolmune olustik, mistõttu toimus sageli ahelkokkupõrkeid.

Kulbilohu rajal juhtus 1979. aastal ka ainus õnnetus Eesti veoautokrossi ajaloos, kus võistleja võistluse käigus hukkub. Traagilises õnnetuses kaotas elu oma esimest võistlust sõitma läinud 23- aastane Viljandi noormees Siim Saar.

Krossiraja Reino oru osal hakkasid võistlema ka veobagid ning siin korraldati Eesti meistrivõistluste etappe motokrossis. Rajal kihutasid oma ala Eesti ja Baltikumi motospordi tipud. Nende hulgas legendaarsed motosportlased Andres Krestinov, Peeter Koval, Mart Mägar, Aadu Sikk, Toivo Nikopensius.

Siin, oma kodurajal, võitis oma esimesi sõite motospordis noorteklassis ka nüüdseks tuntud rallikrossiäss Kalmer Vaht.

Motokrossirajast autoralli MM kiiruskatseni

1990ndate aastate lõpus põhiliselt bagisõidu- ja motokrossivõistluste toimumiskohana tuntud Kulbilohu krossirada hakati sajandivahetusel kasutama ka rallikrossirajana ning aastatel 2004 ja 2005 toimusid siin juba Põhja-Euroopa tsooni meistrivõistlused rallikrossis. Kohal oli üle 30 võistleja ning kaasa elamas üle kolme tuhande pealtvaataja.

Motokrossiraja ehitas rallikrossi jaoks sobivaks endine motosportlane ja nüüdseks paarkümmend aastat rallikrossidel osalenud Valdur Reinsalu, spordiklubi Reinsalu Sport eestvedaja.

2000ndate aastate alguses kerkis võistlustrassi stardikoridori kõrvale kahekorruseline kohtunikemaja ning asfalteeriti stardisirge. Kümmekond aastat hiljem lisati rajale asfaldilõike juurde, et võistlustrass vastaks reeglitekohaselt rallikrossi nõuetele. Kui autokrossirada koosneb täies ulatuses lahtisest pinnasest, siis rallikrossirada koosneb ca 60-70 protsendi ulatuses asfaldist, ülejäänud osa on lahtine pinnas. Ligi kilomeetri pikkune (930 m) tõusude-langustega asfalt- ja kruusakattega krossirada on Eestis ainuke nii suurte kõrgusevahedega rallikrossi võstlustrass.

Kulbilohu krossirajal sõidetakse traditsiooniliselt rallikrossihooaja Eesti meistrivõistluste avaetapp ning viimane, otsustav etapp sügisel. Rallikrossivõistlustel saab kihutamas näha ka nobedaid kergeid krosskarte. Crosskart Xtreme masinaklassi Eesti meistrivõistlused peetakse rallikrossi meistrivõistluste raames.

Kuna ühel hetkel muutus rallikrossisõiduks väljaehitatud raja hooldus võistluste läbiviimise käigus väga töömahukaks ja aeganõudvaks osaks, siis otsustati viia kogu rada asfaltkatte alla ning rallikrossivõistluste jaoks tekitatakse nüüd lahtise pinnase lõigud kunstlikult, kattes asfaldi lahtise liivaga.

Asfaltkate võimaldab Kulbilohu krossirajal läbi viia nüüd ka autoralli maailmameistrivõistluste kiiruskatset (WRC Rally Estonia Elva kiiruskatse), võistelda supermoto mootorratastega ning läbi viia kõrgetasemelisi driftivõistlusi (2022. aastal Eesti, Läti ja Balti meistrivõistluste etapp).

Rallikrossivõistluste publikurekord (Põhja-Euroopa MV etapp 2004. aastal) trumbati üle 2022. aasta WRC Rally Estonia ajal, kui pealtvaatamisalal viibis mitmeid tuhandeid pealtvaatajaid.

Kulbilohu krossirada on perekond Reinsalu omandis.

Andri Õun: „Elva lähedal Kulbilohu rajal kolm aastat toimunud WRC Rally Estonia maailmameistrivõistluste etapp on kinnitus selle kohta, et kogu pingutus ja vabatahtlik töö, mille oleme pannud Kulbilohu rallikrossiraja taaselustamiseks ja käigus hoidmiseks, on end ära tasunud. Tänu WRC etapile on Kulbilohu rallikrossirada ka oma ilus nüüd arvutimängus, ehk sellest saavad osa sajad tuhanded arvutimängufännid. Suve keskpaiku toimuvaks WRC etapiks oleme kogu raja ja kinnistu viinud parimasse konditsiooni, et seda saaksid nautida ka raja äärde tulnud fännid. Oleme kuulnud ainult positiivset tagasisidet meie poolt ettevalmistatud rajale nii WRC etapi, driftivõistluste kui ka supermoto võistlustelt.“ 

Supermoto toob tsiklid taas rajale

Üle mitmekümne aasta sai 2022. aastal Kulbilohu krossirajal näha taas mootorrattaid – toimus Eesti ja Balti meistrivõistluste etapp supermotos. Osalesid parimad supermoto sõitjad Eestist, Lätist, Leedust ja Soomest.

Supermoto sarnaneb rallikrossile, kus sõidetakse asfaldile sobiva rehviga, kuid rajal on ka lahtise pinnasega elemente. Võistluse korraldas Eesti Mootorrattaspordi föderatsiooni Supermoto komitee koostöös Eesti motospordi Akadeemiaga. Osalejad olid positiivselt üllatunud, et Tartu linnale nii lähedal on sellise kõrgustevahega asfalteeritud rada, kus on ka väga hea krossilõik. Korraldajad on andnud krossiraja valdajatele juhised teatud rajalõikude muutmiseks, et rada sobiks veelgi paremini mootorratastele ka näiteks Euroopa meistrivõistluste etapi läbiviimiseks.

Tuntumad autosportlased Kulbilohu rajal

Maailma tipprallisõitjad eesotsas Ott Tänakuga tõi Kulbilohu krossirajale Rally Estonia esmakordselt 2020. aastal. Siin, autoralli maailmameistrivõistluste etapi Elva kiiruskatsel, on roolinud Sebastien Loeb, Sebastien Ogier, Kalle Rovanperä,Thierry Neuville, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta, Gus Greensmith, Graig Breen, Esapekka Lappi, Teemu Suninen, Oliver Solberg, Mads Östberg, Dani Sordo. Eesti ralliparemikust Egon Kaur, Robert Virves, Raul Jeets, Georg Gross, Rainer Aus.

Kulbilohu krossirajal on rallikrossis külalisvõistlejatena kihutanud ning autosid testinud veel mitmed maailmatasemega autosportlased ja tuntud Eesti autosportlased.

Nimekaim neist on 2019. aasta MM hõbemedalist ja 2021.aasta Euroopa meister rallikrossis Andreas Bakkerud Norrast. Samuti 2019. aasta iRacing rallikrossi maailmameister soomlane Sami-Matti Trogen, kes võitis siin 13-aastasena Reinsalu Auto võistlusmasinal Eesti meistrivõistlustel Junior 1600 masinaklassis 2015. aastal.

Soomest on käinud veel Soome mitmekordne meister krosskartidel Toni Reunanen ja vanameister rallisõidus Silvo Viitanen ning Lätist mitmekordne Läti meistrivõistluste medaliomanik Matiss Mezakss.

Eestlastest on oma erinevat võistlus-ja hobitehnikat testimas käinud Markko Märtin ning krossirajal kihutanud ka vanameister Margus Murakas ja tema vennapoeg Roland Murakas. Oma järeltulijaid tänavasõiduautodel käib Kulbilohu rajal koolitamas endine rallisõitja Andrus Laur. Äramärkimist väärib ka juunioride Euroopa meister ja 9-kordne Eesti meister motokrossis Juss Laansoo.

Kulbilohu rallikrossirajal alustas oma esimesi sõite kolmekordne Eesti meister rallikrossis ja 2021.aasta Euroopa meister autokrossis Andri Õun.

Kasutatud materjalid: Kalle Allik. Veoautokrossi Ajalugu. Sandra Reinsalu, MTÜ Reinsalu Sport juhatuse liige