Heliise Riisaar
Elva Gümnaasiumi arendus- ja huvijuht

Õppeaastal 2020-2021 alustas Elva Gümnaasiumis pilootprojekt, mis oli suunatud esimeste klasside õpilastele. Eesmärgiks oli tuua rohkem lapsi liikumisele lähemale, pakkudes tunniplaanis olevale kahele kehalise kasvatuse tunnile lisa liikumistegevusi koolipäeval nii, et lapsed saaksid iga päev vähemalt 45 minutit liikuda.

Uuringud on tõestanud, et liikumine aitab tasakaalustada vaimset pinget. Kooli juhtkonna mõte oli tuua liikumine iga koolipäeva keskele, mis tagab koolipäeva vahelduvuse: vaimne pingutus, liikumine, vaimne pingutus. Liikumispaus ei ole treening, liikumispaus on mänguline tegevus, kus kasutatakse spordialale omaseid metoodikaid ja vahendeid. Liikumispausis tutvustatud spordialad on Elvas kättesaadavad igale huvilisele.

Kvalifitseeritud treenerite käe all proovisid erinevaid spordialasid 84 last. Ühe õppeaasta jooksul tutvustati õpilastele kuut erinevat spordiala – kergejõustik, jalgpall, korvpall, võimlemine, tennis ja judo.

Sport Koolis suurendab laste liikumisaktiivsust

Elva Gümnaasiumi kogemusele tuginedes koostas EOK 2021-2022 õppeaastaks pilootprojekti Sport Koolis, kuhu pääses üle Eesti 26 kooli, Elva Gümnaasium nende seas. Liikumispausi idee algatajaks oli direktor Tarmo Post.

Sport Koolis tegevustes osales õppeaastal 2021-2022 Elva gümnaasiumis ligi 160 õpilast esimesest ja teisest klassist. Kuna EOK oli oma pilootprojekti kujundanud vastavalt Elva kooli eelnevale kogemusele, siis jäi kontseptsioon suures osas samaks. Liikumispausi kestvus oli 45 minutit (ühe ainetunni aeg) ning tegevusi viisid läbi erinevate spordialade treenerid. 2021. aasta septembrikuus liitusid uued treenerid Karl Komlev, Roland Lessing, Klarika Varik ja Lenel Karu, kes tutvustasid õpilastele uusi spordialasid – poks ja enesekaitse, laskesuusatamine, lastejooga, tantsuline liikumine. Teise klassi õpilastele pakuti lisaks kolmele kehalise kasvatuse tunnile kahte Sport Koolis tegevust nädalas. Ühe spordialaga tutvutakse 4-8 nädala jooksul. Kahe õppeaasta vältel oli õpilastel võimalik tutvuda kümne erineva spordialaga.

Õppeaastaks 2022-2023 olid suured plaanid, kuid kooli eelarveliste vahendite nappuse ja treenerite vähenemise tõttu saime jätkata pilootprojekti tegevustega vähendatud mahus. Huvi jätkata Sport Koolis tegevustega ka kolmandas klassis oli suur, kuid seda me kahjuks pakkuda ei suutnud.

Kolmandal õppeaastal pakuti treenerite juhendatud tegevusi esimestele klassidele kaks korda ja teistele klassidele üks kord nädalas. Koolile ulatasid abikäe juba esimesel aastal liikumispausidega seotud treenerid Margit Aidla, Airi Pärn, Toom Tani ning eelmistest aastatest tuttavad spordiklubid JJ Street ja FC Elva, treenerid Lenel Karu ja Antti Arumäe.

Sport Koolis treenereid rahastatakse EOK projekti “Sport Koolis” raames, kuid see ei kata kogu kulu, iga omavalitsus peab leidma kulude katteks sama suure rahalise panuse. Elva Gümnaasium leidis need võimalused oma eelarvest. Lapsevanemate tagasiside liikumispausidele on olnud positiivne. On kirjutatud, et laps on leidnud endale meeldiva treeneri ja spordiala, millega väljaspool kooliprogrammi tegeleda. Sport Koolis tegevused annavad lapsele laiapõhjalise liikumisvõimaluste tundmise. Laps teeb kogetu põhjal valikuid ja tal kujuneb liikumisharjumus.

Spordialad, millega liikumispausidel on tutvust tehtud

Korvpalli tutvustati põgusalt juba esimeses klassis. Lapsed said teada, mis on korvpall ja kuidas palli põrgatada ning visata. Teises klassis tegeleti läbi erinevate mängude ala keerukamate nüanssidega. Korvpall arendab tasakaalu, jooksmistehnikat erinevatel kiirustel ja koordinatsiooni. Korvpall on meeskonnamäng ja siin on oluline oskus teisi kuulata ja teha koostööd ning suureneb ka klassi ühtekuuluvustunne. Liikumispausi treeneri eesmärk on kujundada lastes soovi liikuda /sportida läbi lõbusate harjutuste ja mängude. Treener on Timo Eichfuss.

Jalgpalli liikumispaus koosneb ettevalmistusest ehk soojendusest (10 min), tunni teemast (30 min) ja lõdvestusest (5 min). Liikumispausi sisu on ära jaotatud teemade järgi ja igal nädalal käsitletakse uut teemat. Pärast nelja nädalat liituvad tegevusega uued õpilased ning teemadega alustatakse algusest peale, et kõik lapsed saaksid liikumispausist sarnased teadmised ja oskused. Esimene nädal uue klassiga on tutvumisnädal. Järgmise seitsme nädala jooksul läbitakse kuus erinevat teemat ja klassi viimasel jalgpalliala liikumispausil on mängutund, kus moodustatakse võistkonnad ning viiakse läbi miniturniir.

Treenerid on Kelly Haasma ja Marie Pau, FC Elva.

Kergejõustiku treenerid Margit Aidla ja Toomas Halliste tutvustavad õpilastele sportimise võimalusi läbi kergejõustiku erinevate alade – kiirjooks, kaugus- ja kõrgushüpe, pallivise ning tõkkejooks. Tegevuse eesmärk on luua liikumisrõõmu, tekitada õpilastes huvi erinevate spordialade vastu ja anda spordiga tegelemiseks positiivne kogemus.

Võimlemises tutvuvad õpilased treener Airi Pärna juhendamisel mitmete võimlemisvahenditega nagu hüpits, rõngas ja pallid. Liikumispausi raames viiakse läbi tasakaalu-, koordinatsiooni- ja rütmiharjutusi kasutades muusikat, stepipinke ja bosupalle. Olulise osa moodustavad ka akrobaatilised harjutused matil ning tähelepanu arendavad mängud. Kui ilm lubab, toimub võimlemise liikumispaus õues, kus õpilased saavad liugu lasta, ronida, joosta ja mängida.

Tennise liikumispausil pöörab treener läbi lõbusate mänguliste tegevuste tähelepanu õpilaste sportlike oskuste ja koordinatsiooni arendamisele. Õpilased saavad proovida palli põrgatamist reketiga, sooritatakse palli viskamis- ja püüdmisharjutusi, harjutatakse palli vastu seina ja üle võrgu löömist lihtsa eestkäe ja tagakäe löögiga. Samuti õpetatakse, kuidas reageerida lähenevale pallile nii, et püüdmine ja löök oleks sooritatud tasakaalu säilitades. Õpitakse kiiresti erinevatesse suundadesse liikumist ja peatumist ning harjutatakse mitme lihtsa füüsilise tegevuse üheaegset sooritamist, näiteks jooks/ püüdmine, jooks/ löömine, start/ liikumine/ peatumine. Treener peab oluliseks õpilaste vaimse tervise tasakaalus hoidmist – liikumine ja uute oskuste omandamine annab hea positiivse laengu, et olla õppimises tähelepanelikum ja edukam. Treener on Toom Tani Elva Tenniseklubist.

Judotreener Tarvo Jõgeva tutvustab läbi mängude ja harjutuste valge vöö programmi, mis koosneb akrobaatikast, kukkumistest ja Jaapani terminoloogiast ning judo eetikast. Olulisel kohal on harjutused oma keharaskusega, mis on heaks üldkehalise ettevalmistuse saavutamiseks. Judo liikumispaus koosneb lõbusatest mängudest ning üldarendavatest harjutusetest üksi, paarides ja rühmades. Samuti pöörab treener tähelepanu õpilaste tahteomaduste – sihikindlus, otsustavus, julgus, visadus, püsivus, kannatlikkus, enesevalitsemine, iseseisvus ja algatusvõime kujunemisele. Õpilastele tutvustatakse muuhulgas kahevõitluse treeningutes sisalduvaid rituaale ja eetika nõudeid nagu näiteks vastase, treeningkaaslaste ja kohtunike austamine, reeglitest kinnipidamine ning aus võistlus.

Jooga liikumispausi ajal viib õpetaja läbi lastejooga tunni, mis sisaldab füüsilisi keha tervendavaid jooga asendeid ja harjutusi, et panna kehas energia ühtlaselt liikuma. Lisaks õpivad lapsed erinevaid hingamistehnikaid, mis aitavad pingeid maandada, rahustada meelt ja suurendada keskendumisvõimet. Rahulik meel ja keskendumine aitavad klassitundides uusi teadmisi paremini omandada.

Lastejooga tunni sisu juurde kuuluvad veel mantrate laulmine ja meditatsioonid. Meditatsioone on nii aktiivseid kui rahulikke juhendatud meditatsioone ja vaikuse kuulamise meditatsioone, et jõuda rahu ja tühjuse seisundisse.

Joogatunni rosin on ühine seltskonnamäng ning tunni lõpetab lõdvestus lamavas asendis helikausi massaaži saatel. Treeneriks on Klarika Varik

Poksitreeneri eesmärk on anda liikumispausidega lastele teadmine, et poks on hea enesekaitse vorm ja spordiala, kus laps saab üldfüüsilisi harjutusi tehes õppida ennast kaitsma. Poks arendab laste koordinatsioon, kehatunnetust ja rühti, tõstab enesekindlust ja enesehinnangut. Liikumispausides on oluline rõhk paaristöö. Harjutusi sooritatakse turvaliselt paarilisega koos püüdes/lüües spetsiaalsetesse patjadesse.

Liikumispaus koosneb 4 osast:

  1. soojendusjooks;
  2. erinevad liikumisharjutused: tennise palli harjutused, redeli pealt liikumis ja jalgade osavus ja ei puudu ka hüppenööri harjutused;
  3. poksimise harjutused: löökide püüdmine ja löömine, liikumise pealt poksimine, põiklemine ja kaitse;
  4. venitused kätele, jalgadele ja seljale.

Poks on väga hea enesekontrolli arendav ja pingeid maandav spordiala. Treener on Karl Komlev.

Laskesuusatamise treener Roland Lessing tutvustab õpilastele neile juba tuttavaid tegevusi õues, nagu jooksmine, kelgutamine, suusatamine ja laskesuusatamine. Liikumispausid toimuvad eranditult õues, olenemata ilmast. Rohke õues viibimine karastab lapsi, vähendab külmahirmu ja -tunnet, sest liikumispausi ajal ollakse pidevas liikumises. Tundides tutvustatakse lihtsamaid suusatamisele omaseid tehnilisi oskuseid ja sõltuvalt ilmastikuoludest saab iga pausis osalev klassiga vähemalt ühe korra lasta õhupüssist, mis on väga sarnane päris laskesuusatamise püssile, kuid võimaldab väikse lasketiiru üles seada piiratud võimaluste juures. Suusatamine, kui parim talvine vastupidavusala, parandab koordinatsiooni, tugevdab rinna- ja õlavöötme lihaseid, parandab jalgade jõuvastupidavust ja suurendab organismi põhivastupidavust.

Tantsulise liikumise treener Lenel Karu tutvustab tänavatantsu läbi erinevate baaselementide ja harjutuste, mis õpetavad nii põhisamme kui üldist arusaama tänavatantsust. Õpilastel paraneb rütmitunne, muusikaline kuulmine, keha liikuvus ja koordinatsioon, tasakaal ning väljendusoskus. Liikumispausi jooksul on tantsuliste elementidega põimitud ka üldfüüsiline ettevalmistus. Liikumispausi käigus võetakse läbi nii peamised jõuharjutused, tehakse jooksu- ja hüplemisharjutusi, seeläbi tugevdatakse erinevaid lihasgruppe.

Tantsulise liikumise suur pluss on ka see, et lapsed õpivad sotsiaalset suhtlust, rühmatunnet, üksteisega arvestamist ja tiimitööd. Liikumispausides kombineeritakse erinevaid samme ja elemente lühikesteks koreograafiateks, mille esitamisel treenivad lapsed mälu, tähelepanu ja emotsionaalset väljendusoskust. Nad muutuvad julgemaks ja enesekindlamaks. Liikumispaus üks osa on ka mänguline, mis pakub palju rõõmu.